01. Koningsdag 2020 wordt Woningsdag

Beste Oranjevrienden,

Zoals bekend zal de viering van Koningsdag dit jaar niet door gaan. Als Oranjevereniging De Meern sluiten wij ons graag aan bij de Woningsdag zoals deze door de Oranjebond met haar leden is opgezet. Deze dag vieren we met elkaar thuis. Het programma ziet er als volgt uit:

06:19 Vanaf zonsopgang in heel Nederland vlag en wimpel voor de Koning en voor elkaar
 09:45-10:00 Klokgelui in geheel Nederland en op de Antillen
 10:00 EO/KBOV Nationale Aubade. Vanuit deuropeningen en balkons zingen of spelen we het Wilhelmus
 met het Koninklijk Concertgebouworkest. Vanuit Gouda feliciteert burgemeester Pieter Verhoeve
 (voorzitter Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen) Zijne Majesteit met zijn verjaardag.
 10:00-18:00 Start digitale kleedjesmarkt (uitwerking is in ontwikkeling)
 11:00 NOS: Compilatie Koningsdag
 13:00 Overhandiging bundel ‘Koningsbrieven’ (zie toelichting hieronder)
 15:00 Zingen voor saamhorigheid; tegen het eenzaamheidsvirus. Artiesten tredenin heel Nederland solo op
 voor verzorgingstehuizen; onder leiding van Ali B. (zie toelichting hieronder)
 16:00 Nationale Toost (www.nationaletoost.nl)

Vertel het de koning : Kinderen van Nederland schrijven aan en tekenen voor de Koning. In maximaal 15 regels schrijven of tekenen kinderen hun verhaal, hun ervaring over de coronacrisis. Over de tijd dat ze thuis moesten zijn, hoorden over mensen die ziek waren, niet naar school mochten, papa of mama die thuis moesten blijven of juist heel veel moesten werken. Ze kunnen hun verhaal of tekening opsturen aan de Oranjebond. Voor meer informatie zie deze bijlage.

Zingen voor saamhorigheid: In samenwerking met Rapper Ali B. heeft de KBOV in de persoon van Pieter Verhoeve (burgemeester van Gouda) aan alle burgemeesters van Nederland het voornemen voorgelegd om in iedere gemeente (bekende) plaatselijke musici en artiesen een solo-optreden te laten verzorgen voor de verzorgingstehuizen. Dit staat gepland tussen 15:00 en 16:00. Via landelijke media zal Ali B. aan artiesten vragen zich aan te melden. Ook kan een gemeente zelf een bekende muzikant voordragen. Coördinatie wordt verzorgd door het secretariaat van de Oranjebond.

Landelijk is een en ander nog in ontwikkeling. Volg daarom deze website. We onderstrepen graag opnieuw dat het bij de viering van Koningsdag/Woningsdag van het grootste belang is dat iedereen zich houdt aan de voorschriften van het RIVM en de overheid.

Wij wensen u en uw naasten een goede gezondheid, en zorg voor elkaar!

Met vriendelijke groet,

Het bestuur van Oranjevereniging De Meern